Terénní sociální rehabilitace TERES

logo TERESOd března 2020 provozujeme terénní sociální rehabilitaci Teres pro osoby s duševním onemocněním v produktivním věku.

0001Leták SR Teres 2

 

 

POPIS  REALIZACE  SOCIÁLNÍ  SLUŽBY

NÁZEV A ADRESA POSKYTOVATELE: Charita Strážnice, Kovářská 396

DRUH POSKYTOVANÉ SLUŽBY: sociální rehabilitace, §70 zákona 108/2006Sb.

NÁZEV A MÍSTO ZAŘÍZENÍ POSKYTOVANÉ SOCIÁLNÍ SLUŽBY: Teres - terénní sociální rehabilitace sv. Terezy, Kovářská 396, Strážnice, 696 62

 

1. Poslání

Posláním terénní rehabilitační služby Teres je podporovat osoby s duševním onemocněním v jejich nepříznivé sociální situaci a v cestě k zotavení. Tato podpora je prováděna formou aktivizační, výchovné a vzdělávací činnosti a jejím cílem je pomáhat těmto osobám k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti, a to rozvojem jejich specifických schopností a dovedností, posilováním pozitivních návyků a nácviky běžných úkonů. Těmito činnostmi je vedeme k lepšímu sociálnímu začlenění, k rozšiřování kontaktů se společenským prostředím a pomáháme jim při uplatňování jejich práv a oprávněných zájmů. Snažíme se podchytit zachované schopnosti, potenciál a kompetence těchto osob a dále je rozvíjet, prohlubovat a upevňovat.

Služby sociální rehabilitace jsou poskytovány terénní formou a jsou bezplatné.   

Další rozpis úkonů podle §35, vyhlášky 505/2006Sb.

Provozní doba ORP Veselí nad Moravou:
Pondělí ---
Úterý 7.30 - 14.30 hod.
Středa 7.30 - 14.30 hod.
Čtvrtek 8.00 - 14.30 hod.
Pátek ---
Provozní doba ORP Kyjov:
Pondělí 8.00 - 14.30 hod.
Úterý 8.00 - 14.30 hod.
Středa 8.00 - 14.30 hod.
Čtvrtek 8.00 - 14.30 hod.
Pátek 8.00 - 14.30 hod.

Zájemci o službu mohou přijít v provozní době do kanceláře vedoucí SR Teres (7.30 –14.30 hodin), která je umístěna v sídle Charity Strážnice, Kovářská 396, 696 62 Strážnice.

2. Cílová skupina

Cílovou skupinou služby jsou lidé se závažným duševním onemocněním z okruhu psychóz, především schizofrenie a poruch nálad s psychotickými, afektivními a depresivními příznaky, popřípadě kombinace duševního onemocnění s lehkým mentálním postižením.

Ve věkové kategorii uživatelů od 16 včetně až 64 let, dále pak 65 – 80let, s výjimkou osob trpící demencí a  Alzheimerovou chorobou. 

Podmínky pro přijetí

Přijetí zájemce do SR Teres je uskutečněno na základě splnění následujících podmínek:

  • přání zájemce,
  • zařazení do cílové skupiny uživatelů,
  • aktuální zdravotní a psychický stav zájemce – je schopen mluvit o projevech svého onemocnění, v případě nejasností požádáme o vyjádření odborného lékaře prostřednictvím formuláře
  • má vhodné chování a projevy (neohrožuje pracovníky, neprojevuje se slovní nebo fyzickou agresí, vulgaritou),
  • dostupnost služby pro zájemce.

    Porovnávají se cíle zájemce s možnostmi služby. 

 Naše služba není určena: 

  • dětem, mladistvým do 15 let, seniorům nad 80 let
  • lidem s duševním onemocněním kombinovaným se středním a těžkým mentálním postižením
  • lidem, jejichž stav neumožňuje bezpečnou spolupráci

    BEZPEČNÁ SPOLUPRÁCE v sociální službě znamená, že zájemce či uživatel nesmí být agresivní vůči sobě nebo vůči ostatním klientům nebo pracovníkům, zároveň by měl být schopen dodržovat stanovená pravidla služby.

3. Dostupnost služby

Služba je poskytována hlavně v ORP Veselí nad Moravou, ORP Kyjov a v obcích Sudoměřice, Petrov a Rohatec

 

4. Cíle služby

  • Uživatel se naučí dovednostem, díky kterým dosáhne co nejvyšší míry soběstačnosti v péči o vlastní osobu.
    Uživatel se prostřednictvím nácviků a podpory pracovníků učí dovednostem, díky nimž je schopen se v co nejvyšší možné míře postarat sám o sebe, o svou domácnost a vyřizovat své úřední záležitosti. Např. se učí běžným úkonům péče o vlastní osobu, učí se vést chod domácnosti, vyřizovat běžné nákupy, návštěvy na úřadech, učí se plánovat finanční rozpočet, aj.
  • Uživatel si prostřednictvím nácviku upevní nebo obnoví psychické a sociální dovednosti a schopnosti.

    Uživatel se učí dodržovat předem dohodnutý termín a čas setkání, učí se dodržovat pravidla služby, učí se samostatnosti, komunikaci, aj. Za podpory pracovníka se učí orientovat v přirozeném sociálním prostředí a zvládat běžné situace při vyřizování svých záležitostí, např. v obchodě, u lékaře, na úřadech.

  • Uživatel si obnoví nebo upevní kontakt s přirozeným sociálním prostředím.

    Uživateli je zprostředkován kontakt s navazujícími službami, je mu nabízena možnost účastnit se exkurzí a jiných společenských akcí pořádaných Charitou Strážnice a dalšími organizacemi. Uživatel se učí dovednostem, díky kterým se může uplatnit na trhu práce, aj.

  • Uživatel dovede využívat smysluplně svůj čas.

    Uživatel se učí nastavit si denní režim a za podpory pracovníka se snaží plánovaně a smysluplně využívat svůj čas. Učí se dodržovat dohodnuté termíny nejen ve službě, ale také v dalších institucích (např. lékař, úřad, banka, aj.).

  • Uživatel si uvědomuje své potřeby a přání a je schopen je naplnit.

    Uživatel se naučí vyjádřit své potřeby a přání a za podpory pracovníka tyto potřeby naplňovat. Např. prostřednictvím individuálních plánů, kde si stanoví své cíle (přání), kterých chce s pomocí služby dosáhnout.

5. Zásady služby

Podpora důstojnosti a svobodného rozhodování

Kritéria:

  • S uživatelem jednáme vždy s úctou.
  • Dbáme, aby se uživatelé mohli sami rozhodovat.
  • Uživatelé mohou vyjádřit svůj názor.

Individuální přístup k uživatelům

Kritéria:

  • Ke každému uživateli přistupujeme s individuálním přístupem.
  • Rozlišujeme přístup mezi jednotlivými uživateli, neupřednostňujeme žádného uživatele.
  • Respektujeme osobnost uživatelů.

Respektování soukromí a intimity uživatelů

Kritéria:

  • K uživatelům přistupujeme vždy s úctou a respektujeme, pokud chtějí být např. chvíli sami, popovídat si s přáteli (návštěvou), vyřídit si telefonát apod.
  • V průběhu poskytování služby mohou za uživatelem přijít přátele nebo rodina (je vhodné ale předtím pracovníka informovat).
  • Uživatelé se mohou svěřit s osobními problémy pracovníkům SR a ti zachovají mlčenlivost.

Podpora uživatele v sociální samostatnosti a soběstačnosti 

Pracovníci dbají na to, aby o uživatele nepečovali přespříliš.

Kritéria:

Uživatelé se s podporou pracovníků SR učí:

  • dodržovat denní režim
  • postupnému osamostatňování
  • nácvikům dovedností (např. uživatelé se učí zajistit chod domácnosti, vařit jednoduchá jídla, obstarat běžné nákupy, vyřizování svých záležitostí na úřadech a dalších institucích atd.)
  • komunikaci a budování vztahů

6. Důvody pro odmítnutí zájemce o službu

Poskytovatel může odmítnout uzavřít smlouvu se zájemcem o službu z následujících důvodů:

  • nesplňuje cílovou skupinu uživatelů, kterým je služba poskytována podle Registru poskytovatelů sociálních služeb,
  • cílovou skupinu splňuje, ale požaduje službu, kterou SR Teres neposkytuje,
  • byla uživateli ukončena smlouva v době kratší, než 6 měsíců z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy,
  • nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá. V tomto případě je zájemce zapsán do Evidence zájemců o sociální službu a po uvolnění kapacity je kontaktován.

7. Kapacita terénní formy poskytování

Maximální okamžitá kapacita služby – 2 uživatelé. 

8. Postup při vyřizování stížností

Každý uživatel, zájemce o službu, rodinný příslušník či jakákoliv jiná osoba má právo na podání stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování služby či na jednotlivé pracovníky SR. Stejně tak může kdokoli podat připomínku k činnosti služby nebo podnět k jejímu zlepšení. Podání lze učinit anonymně.

Způsob podání stížností:

  • písemně (dopis/email)
  • ústně a telefonicky
  • do schránky důvěry (umístěná za vchodovými dveřmi v sídle organizace, v budově Charity Strážnice, Kovářská 396)

Komu stížnost podat: 

  • Každému pracovníkovi SR Teres. Ten předá stížnost vedoucí SR nebo ředitelce Charity Strážnice.
  • Vedoucí SR Bc. Jarmile Mičkové - tel. 737 054 064, Kovářská 396, 696 62 Strážnice, jarmila.mickova@straznice.charita.cz
  • Ředitelce Charity Strážnice Bc. Marii Štípské, DiS., tel. 739 249 229, Kovářská 396, 696 62 Strážnice reditel@straznice.charita.cz
  • Řediteli Arcidiecézní charity Olomouc – tel. 585 229 380, Křížkovského 6/505, 779 00 Olomouc
  • Zřizovateli, arcibiskupovi arcidiecéze olomoucké Mons. Josefovi Nuzíkovi – tel. 587 405 401, Wurmova 562/9, 779 00 Olomouc
  • Ministerstvu práce a sociálních věcí – tel. +420 950 191 111 Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2
  • Veřejnému ochránci práv – tel. 542 542 111, Údolní 658/39, 602 00 Brno-město
  • V rámci ochrany oznamovatelů provozujeme vnitřní oznamovací systém. Informace o způsobech oznamování
    a vstup do něj naleznete zde:

    https://app.whispero.eu/f/l1x35lietid6fd0r

    Stížnost bude vyřízena neprodleně, pokud nelze stížnost vyřídit okamžitě, tak do 30 kalendářních dnů.

Kdo vyřizuje stížnosti:

  • Podané stížnosti (pokud to není jen jednoduchá věc, která jde vyřídit okamžitě pracovníkem SR) řeší vedoucí SR. O průběhu a výsledku vyřizované stížnosti informuje ředitele organizace.  
  • Na písemnou podepsanou stížnost odpovíme písemně, nejpozději do 60 dnů. Pokud nelze do této doby vyřešit stížnost z technických důvodů, je nutné písemně oznámit odložení řešení stěžovateli a upřesnit termín, do kdy skutečně bude stížnost vyřešena.
  • Vyřízení písemné stížnosti je vyhotoveno ve dvou výtiscích.
  • Obsahem písemného zaznamenání stížnosti je: datum podání stížnosti, jméno stěžovatele  (není podmínka), popis události, která vedla ke stížnosti, datum, kdy se událost uskutečnila, na co, nebo na koho je stížnost vedena, postup řešení stížnosti, termín vyřízení stížnosti, způsob a datum oznámení výsledku stěžovateli, jméno pracovníka, který stížnost zaevidoval, jména a podpisy účastníků vyřizování. 
  • Jedno vyhotovení obdrží stěžovatel, druhé vyhotovení založí vedoucí SR do složky ke stížnosti.
  • Na ústní stížnost zpravidla neodpovídáme písemně, vedoucí SR informuje o vyřízení stížnosti stěžovatele pouze ústně (v takovém případě je nutné, aby vedoucí SR stížnost zaznamenala do složky Evidence stížností a způsob řešení).
  • Řešení anonymní stížnosti, (příp. i ústní) je-li to možné nebo vhodné, zveřejníme na nástěnce u vchodu do budovy Kovářská 396.
  • Stížnosti jsou archivovány vedoucí SR ve složce Evidence stížností

10. Popis materiálně technického zabezpečení služby

Pro službu využíváme kancelářské prostory o rozloze 10 m²  umístěné v 1. poschodí v pronajaté budově Kovářská 396, 696 62 Strážnice. Majitelem nemovitosti je Charita Strážnice. Místo je dobře dostupné z autobusového i vlakového nádraží. 

Činnost organizace finančně podporují:

  • jihomoravský kraj  JMK2022   
  • město Bzenec erb_bzenec
  • město Strážnice straznice
  • město Veselí nad Moravou logo-VNM2
  • Blatnice pod Svatým Antonínkem

Činnosti v souladu s Regionální kartou Jihomoravského kraje více info zde: Činnost ss v souladu s Regionální kartou JMK pro SR Teres.docx.pdf